ISST Schroth

Podstawowe elementy postępowania metody Schroth

Informacje

Podstawą postępowania usprawniającego pacjentów z rozpoznaną idiopatyczną skoliozą zgodnie z zasadami koncepcji Schroth jest ich prawidłowa edukacja. Zrozumienie przez pacjentów podstawowych mechanizmów związanych z powstaniem skoliozy umożliwia im pełne zastosowanie i wykorzystanie założeń terapeutycznych zgodnych z metodą Schroth.

Aby przerwać proces progresji skoliozy, głównym aspektem terapeutycznym jest zmniejszenie asymetrycznego obciążenia kręgosłupa i jego wpływu na statykę ciała oraz adaptacje posturalne i strukturalne przed końcem dojrzałości szkieletowej.

Wyszkoleni i doświadczeni eksperci

Fizjoterapeuci i lekarze powinni posiadać specjalistyczną wiedzę na temat radiologicznej, klinicznej oceny, patomechanizmu skoliozy, dokumentacji i monitorowaniu skoliozy w zależności od aspektów posturalnych, zastosowaniu odpowiednich ćwiczeń, specyficznej mobilizacji, a także, jeśli to konieczne o wysokim standardzie gorsetach. Z uwagi na długoterminowe aspekty terapii, ważne jest, aby terapeuta i pacjent stworzyli szczególną, pełną zaufania więź. 

Standaryzowany proces nauczania, który zawiera: ocenę kliniczną, klasyfikację funkcjonalną, dokumentację dla terapeuty jak i dla pacjenta, umożliwia stworzenie indywidualnego planu terapeutycznego. W celu utrzymania odpowiedniego poziomu postępowania terapeutycznego należy również pamiętać o wizytach kontrolnych.

Leczenie

Specyficzne leczenie skolioz (Asklepios Katharina Schroth), przebiegać może w ramach indywidualnych wizyt z certyfikowanym terapeutą metody Schroth lub możliwe jest w ramach grupowej terapii (np. stacjonarnie w klinice Asklepios, Niemcy), w obu przypadkach oparte jest na wspomnianym powyżej standaryzowanym nauczaniu i rozumowaniu klinicznym.

Leczenie zachowawcze skoliozy ma na celu spowolnienie lub zapobieganie progresji skrzywienia, aby uniknąć stosowania gorsetu w przypadkach niskiego ryzyka progresji, a co najważniejsze, zapobiec operacji.

Leczenie zawiera również planowanie i nauczanie specyficznych ćwiczeń dla skoliozy
oraz technik oddechowych, zgodnie z zasadami wariantów postawy metody Schorth, aby umożliwić i zachęcić pacjentów do wykonywania programu ćwiczeń domowych, w celu osiągnięcia zmian postawy w aktywnościach dnia codziennego. Intensywność programu terapeutycznego musi być dobierana indywidualnie do możliwości wysiłkowych pacjentów i nieodłącznego ryzyka progresji. Specyficzne, pasywno-asystujące oraz aktywne techniki mobilizacyjne są obowiązkowe w przypadku strukturalno-funkcjonalnych ograniczeń.

Motywacja, współpraca, zaangażowanie i dyscyplina pacjentów muszą wynikać z głębokiego zrozumienia oraz rozpoznania głównego celu długoterminowych zmian posturalnych.
Terapeuci muszą być w stanie towarzyszyć swoim pacjentom przez miesiące, lata, czasem nawet przez całe życie.

Cele i główne zadania

  • Uniknięcie operacji
  • Spowolnienie lub zapobieganie dalszej progresji
  • Stabilizacja trójwymiarowej korekcji kręgosłupa
  • Zwiększenie ruchomości klatki piersiowej i funkcji oddechowych
  • Poprawa kosmetyki (symetryczny tułów)
  • Świadomość postawy i kontrola zmian posturalnych
  • Program ćwiczeń domowych (Home Exercise Program -HEP)
  • Wsparcie dla terapii gorsetowej
  • Działanie przeciwbólowe
  • Pomoc pacjentom w samoakceptacji i stworzenia strategii radzenia sobie ze skoliozą

Standaryzowana, specyficzna fizjoterapia

Pozycjonowanie: pasywne poprawki dla każdego „Body Block” Schroth do granic konstrukcyjnych.
Oddychanie korekcyjne: mobilizacja wklęsłości poprzez siły wewnętrzne.
Ćwiczenia z ortezą: zaprojektowane w celu poprawy pozycji wyjściowej w domowym programie ćwiczeń Schroth dla początkujących.
Mobilizacja specyficzna: skupiająca się na wierzchołkowych odcinkach krzywizny lub tkankach miękkich w zagłębieniach.
Ćwiczenia 3D: Typowe ćwiczenia Schrotha mają na celu osiągnięcie korekcji 3D. Ćwiczenia przygotowawcze mogą mieć konkretne cele.
Program ćwiczeń domowych: niezbędne narzędzie do wpływania na codzienne czynności oraz przedłużania i intensyfikowania efektów korekcyjnych

ISST – wyniki Schroth (1, 2, 3, 4, 5, 6)

Ref.:

  1. Schreiber S, Parent EC, Moez EK, Hedden DM, Hill D, Moreau MJ, et al. The effect of Schroth exercises added to the standard of care on the quality of life and muscle endurance in adolescents with idiopathic scoliosis-an assessor and statistician blinded randomized controlled trial: “SOSORT 2015 Award Winner”. Scoliosis. 2015;10(24):1–12
  2. Schreiber S. Schroth Exercises for Adolescent Idiopathic Scoliosis – Reliability, A Randomized Controlled Trial and Clinical Significance. Scoliosisjournal 2014.
  3. Kuru T, Yeldan İ, Dereli EE, Özdinçler AR, Dikici F, Çolak İ. The efficacy of three-dimensional Schroth exercises in adolescent idiopathic scoliosis: a randomised controlled clinical trial. Clin Rehabil. 2016 Feb;30(2):181–90
  4. Weiss HR, Weiss G, Petermann F, Incidence of progression in idiopathic scoliosis patients treated with SIR: an age and sex-matched controlled study. Pediatric Rehab., 6(1) 23-30,2003.
  5. Ottmann S, Kose N. Yakut Y, The efficacy of Schroth´s 3-dimensional exercise therapy in the treatment of idiopathic scoliosis in Turkey. Saudi Med J. 26(9) 1429-1435, 2005
  6. Hennes A, Goodall D, Rehabilitation (SIR) in patients with spinal deformities – Description and results. J: Physiotherapy Theory and Practice, 2009
Scroll to Top